Blog

Mysterieuze stranding van twee Duitse schepen op Ameland

In de nacht van 1 op 2 maart 1946 strandden twee Duitse landingsvaartuigen tussen paal 24 en 25 op Ameland. Deze landingsvaartuigen kwamen van Borkum en waren onderweg naar Wilhelmshaven. Vermoedelijk werden de landingsvaartuigen gesleept en zijn ze door de sneeuwstorm boven Ameland vastgelopen....
Lees meer

Ameland kreeg zijn nieuwe veerboot

Zaterdag 4 februari 1995 leverde de pier bij Holwerd een bijna zomers beeld op van reizigers die zich aanmeldden voor de overtocht naar Ameland. Het winterse jaargetijde deed echter anders vermoeden en de reizigers die hier stonden waren allerminst dagjesmensen of vakantiegangers, maar genodigden...
Lees meer

Schipper Botte Neij (1897-1963)

Botte Neij is op 25 juli 1897 geboren als eerste kind van Douwe Botte Neij en Engeltje Bruin. Douwe en Engeltje zijn niet al te jong wanneer ze trouwen. Douwe, zoon van Botte Douwes Neij en Sytske Folkerts Visser, trouwt op 7 januari 1897 met Engeltje Bruin. Engeltje was een dochter van...
Lees meer

Ameland en de watersnoodramp van 1953 (2)

Eerder publiceerden we het artikel ‘Ameland en de watersnoodramp van 1953’ waarin we een oproep deden voor informatie over de Amelanders die in Zeeland geweest zijn. Op deze oproep heeft Jessie Bakker gereageerd. Zij is de dochter van Anne Lublink (87). Ze vertelde dat haar vader als soldaat kort...
Lees meer

Ameland van zelfstandig staatje naar gemeente (1795-1851)

Ameland in de Franse tijd (1795-1813) In 1795 werden de heerlijke rechten op het eiland verbeurd verklaard en Ameland werd bij de provincie Friesland gevoegd. Het bestuur van Ameland ging echter gewoon op de tot dan gebruikelijke wijze door. Op Ameland stond de tijd stil en veranderde er amper...
Lees meer

Het vergaan van het stoomschip Prins Willem II in 1910

Aanleiding tot dit verhaal is dat Leen Postma in het voorjaar van 2015 een krantenartikel uit “t Kleine Krantsje” (uitgever Fenno Schoustra, Leeuwarden 1964 – 1997) bij Joop de Jong bezorgde. Deze laat het aan mij zien wanneer ik kort daarna bij hem langs kom. "Misschien aardig om eens uit te...
Lees meer

Over Ameland en “daar ligt de dam”, van plannen die niet doorgingen

Wie in Holwerd, met laagwater, op de pier staat en in noordelijke richting kijkt ziet de restanten van de dam naar Ameland. De Holwerder pier zelf is gebouwd op restanten van deze dam die bij het Amelander veerhuis begon. In de diverse uitgaven van de Bosatlassen staat deze dam vermeld op de kaart...
Lees meer

“Veerdam Holwerd in 1932 gesloten op last van den minister”

Gedoe over de monopolie-positie van Wagenborg Passagiersdiensten en vertragingen op de dienst Ameland-Holwerd v.v. lijkt van de laatste jaren, maar dat is het niet. In het begin van de zomer van 1932 liepen de gemoederen ook al hoog op, lezen wij in het historisch archief van WPD. Eind juni 1932...
Lees meer

De lange reis naar een laatste rustplaats

Bij het Limburgse dorp Ysselsteyn bevindt zich een door zijn soberheid indrukwekkende Duitse oorlogsbegraafplaats. 18.000 kruisen staan symbool voor evenzoveel door oorlogsgeweld geëindigde mensenlevens. Vrijwel allemaal zijn het slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Op een klein gedeelte van...
Lees meer

Ameland en de watersnoodramp van 1953

Op 1 februari jl. was het 65 jaar geleden dat de watersnoodramp delen van Zeeland, West-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden trof waarbij ruim 1800 Nederlanders om het leven kwamen. In diezelfde nacht raakte op Ameland door de hoge waterstand badpaviljoen Steinvoorte zwaar beschadigd. Veel...
Lees meer

Meer Amelander Historie:

Steun ons: word donateur van stichting 'De Ouwe Pôlle'

Steun onze stichting 'De Ouwe Pôlle' als donateur. Vanaf 18,50 euro ontvangt u 3 x per jaar het blad 'De Pôllepraat' en steunt u onze activiteiten en musea! Met uw donatie maken we ons sterk voor de Amelander cultuurhistorie en erfgoed!