Vliegtuigcrashes op Ameland tijdens de Tweede Wereldoorlog (5)
De B-24 Liberator ‘Dixie Flyer’ Hollum
Op dinsdag 12 september 1944 hoorden de inwoners van Hollum een vliegtuig naderen uit noordelijke richting. Het vliegtuig werd door de luchtdoelbatterij nabij het dorp Hollum onder vuur genomen. Nadat het vliegtuig Hollum gepasseerd was, draaide het in zuidoostelijke richting. Ooggetuigen zagen dat een gedeelte van de bemanning met hun parachute uit het vliegtuig sprongen. Nadat een gedeelte van de bemanning uit het vliegtuig was gesprongen, draaide het toestel zich op zijn rug een stortte neer op een stuk weiland ten oosten van het dorp Hollum. Na onderzoek van het wrak, werden de lichamen van vier omgekomen vliegers gevonden. Drie van de vliegers konden worden geïdentificeerd, ondanks dat ze zwaar waren verminkt en verbrand. Het vierde slachtoffer kon pas later worden geïdentificeerd. De vier omgekomen vliegers zijn daags na de crash begraven op de Algemene Begraafplaats te Nes. De vijf bemanningsleden die door de Duitsers gevangen waren genomen, zijn afgevoerd naar verschillende krijgsgevangen kampen, waar zij de rest van de oorlog hebben doorgebracht.
De bommenwerper, die op 12 september 1944 neerstortte op Ameland, was de B-24 Dixie Flyer van de 445 BG-H, 702 BS. Volgens Brad Wilson, één van de overlevenden van de B-24, steeg Dixie Flyer rond 4.30 uur op van zijn basis Tibenham voor een aanval op Misburg in Duitsland. Hij vertelt:"De Dixie Flyer bevond zich in de slot position van hun squadron. Niet de meest gunstigste positie. De route die we moesten vliegen ging over de Noordzee richting de Deense kust. Over de Deense kust moesten ze naar het zuiden draaien, dan, als ze zich boven land bevonden moesten ze naar het westen draaien om dan Hamburg uit de oostelijke richting te naderen. Om onduidelijke redenen maakte het leidende vliegtuig al de draai naar het zuiden voor zij de Deense kust hadden bereikt. Het gevolg hier van was, dat de route nu over Helgoland met zijn vele Flak batterijen liep. Zodra we in het bereik van de Flak kanonnen kwamen brak de hel los. Het was net of ze met gravel tegen het vliegtuig gooiden. Op het moment dat ik mij afvroeg wat dat wezen kon, ging het vliegtuig op één vleugel staan en viel uit de formatie. Ik wist toen dat we geraakt waren. Ik pakte mijn spullen en ging naar de cockpit, daar zag ik dat de piloot gewond was aan zijn benen en dat de copiloot het toestel vloog.
De piloot van de Dixie Flyer Kenneth Sam Webster
Hij vroeg aan mij wat voor koers hij moest vliegen. Ik zei hem om de kust te volgen en te proberen om Antwerpen te halen, dat inmiddels was bevrijd door de geallieerden. Met het verlies van twee motoren en een derde die vermogen verloor was het niet mogelijk om Antwerpen te halen. Ter hoogte van Ameland werd besloten om het vliegtuig te verlaten. Ondanks dat we het landingsgestel hadden laten zakken als teken van overgave, werden wij beschoten door de Flak batterij op Ameland. De copiloot gaf het teken om het vliegtuig te verlaten. Ik sprong uit het toestel. Ik dacht aan de instructies die we hadden gekregen. Tel tot 10 en trek dan aan het touw. Ik telde tot drie en trok aan het touw. Er gebeurde niets. Ik heb toen de parachute met de hand er uit getrokken, tijdens de landing werden wij onder vuur genomen door Duitse militairen. Ik was nog maar nauwelijks geland of een Duitse soldaat nam mij gevangen. Ik werd naar de andere vier gebracht, die het toestel ook hadden verlaten. 's Avonds werden wij met de boot naar het vaste land gebracht voor transport naar verschillende krijgsgevangen kampen."
Daar brachten de vijf overlevenden de rest van de oorlog door. Dat toch vier man zijn omgekomen bij de crash, was vermoedelijk het gevolg van het uitvallen van de intercom. De vier omgekomen bemanningsleden bevonden zich achter in het toestel. Naar alle waarschijnlijkheid hadden zij hun crashpositie ingenomen.
Interessant? Met 1 klik blijft u op de hoogte van de rijke Amelander historie: Follow @AmelandHistorie