Foppe de Jong deel 4

Foppe als exploitant veerdiensten

In 1904 schreef Foppe in op de veerdienst Holwerd-Ameland en Oostmahorn-Schiermonnikoog. Om met deze laatste te beginnen, schreef hij het eerste jaar in met een bedrag van fl. 5540,00 per jaar. Om de reden dat op Schiermonnikoog geen goede schepen aanwezig waren, liet hij een schip bouwen te IJlst. Dit schip, de "Schiermonnikoog" werd op 3 december 1904 te water gelaten. De bouwkosten bedroegen fl.10.000,00. Later werd dit schip "Friesland" gedoopt, toen een tweede "Schiermonnikoog" was gebouwd. De onderneming daar bracht nogal wat onkosten met zich mee, zoals de aanschaf van een wagen voor het postvervoer: fl. 298,62 en 2 paarden met toebehoren voor fl.1196,28. Tevens 3 petten voor de bemanning voor fl.5,50 ! Ondanks deze grote uitgaven, bracht de dienst toch nog winst op.

Scheepsmodel van de postboot

Scheepsmodel van de postboot "Schiermonnikoog"

 

Op de veerdienst Holwerd-Ameland had Foppe ingeschreven voor fl.3460,00. De dienst werd uitgevoerd met de "Ameland I" : gebouwd bij de machinefabriek D.W. van Rennes te  Utrecht. Een schip groot 22 m. lang, 4 m. breed en een ongeladen diepgang van 60 centimeter met het bouwjaar 1901. Het schip was geschikt voor 100 personen en 2000 kg vracht. Helaas was er nogal eens motorstoring met dit schip. Dit veroorzaakte ongenoegen, zowel bij de passagiers als bij de bemanning die er mee moest varen. Ook het postvervoer liep menigmaal vertraging op.

Naast het passagiersvervoer verzorgde Foppe ook het veevervoer van Ameland naar Holwerd. In 1905 werden overgevaren: 230 koien, 186 kalveren, 35 paarden en 45 veulens. In hetzelfde jaar werden 6000 volwassenen en 103 kinderen vervoerd. In 1906 was dat aantal: 5800 volwassenen, 234 kinderen en 49 militairen. Het loon van de bemanning bedroeg in dat jaar (1 januari- 1 oktober):

Kapitein Klaas Jongsma fl. 624,00

Stuurman Molenaar fl. 416,00

Dekknecht Molenaar fl. 260,00

Voerman S. Metz fl. 551,35

E. Colmer te Holwerd fl. 365,00

G.Aagjes te Holwerd fl. 156,00

In 1907 nam Foppe de veerdienst aan voor fl. 10.050,00 per jaar. Er werd steeds minder winst gemaakt, maar een vaste bron van inkomsten kwam uit het postvervoer, waar de Posterijen jaarlijks fl.2400,00 voor betaalden. De verdere inkomsten moesten komen uit de passagiers, vee- en vrachtvervoer. Militairen hadden in die tijd een goedkoop tarief. Aan lonen werd jaarlijks fl. 2552,95 uitbetaald, inclusief voor de voerman. Reeds in 1908 kwamen er ook al gezelschappen naar Ameland, van zanggezelschappen tot kindergroepen.

Het loon van de kapitein/stuurman bedroeg fl. 12,50 per week, de 1e knecht verdienden fl.10,00 en de 2e fl. 6,50 per week.

In 1913 heeft Foppe de veerdiensten beëindigd. Een zekere de Vries was toen de laagste inschrijver.....

 

Dit is het laatste artikel over Foppe de Jong (MB)

Motorboot Ameland

 

VRIENDEN WORDEN

Word vriend van Amelander Historie! U ontvangt iedere maand onze historiekrant en krijgt een gratis e-book cadeau! 
 
 

Zoek naar uw Amelander voorouders:

 

Ontdek alles over Stichting De Ouwe Pôlle

Word vriend van Stichting De Ouwe Pôlle en mis niets meer van de Amelander cultuur!

Word vriend van Stichting 'De Ouwe Pôlle Ameland'. Daarmee steunt u het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed op Ameland.

  • Ontvang drie keer per jaar onze magazine Pôllepraat vol verhalen over de Amelander cultuur en geschiedenis
  • Steun onze musea op Ameland: museum Sorgdrager, museum Swartwoude, het bunkermuseum en de cultuurkerk in Nes
  • Met uw bijdrage organiseren wij ieder winter een programma bestaande uit lezingen waaraan u kunt deelnemen
  • Onze stichting heeft een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling)

<<< Meld je aan als vriend van de Ouwe Pôlle >>>